در حال بارگذاری ...

نگاهی به نمایش « وقت خوب مردن»

یادداشت نسیبه جمشیدی در مورد نمایش «وقت خوب مردن» که به نویسندگی اصغر گروسی و کارگردانی رضا بهنامی در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان اجرا شد.

نسیبه جمشیدی شاهرودی*، نمایش «وقت خوب مردن» به نویسندگی اصغر گروسی و کارگردانی رضا بهنامی نمایشنامه‌ای است با محوریت دفاع مقدس و روایت رزمندگانی که شهید شده و یا زندگی آنها تحت تاثیر حضور در جبهه های نبرد بوده است.

دو رزمنده که یکی شهید شده است و دیگری زنده است. قرار گیری یک شهید در کنار دوست زنده اش ، ورود دیگرانی چون مادر، معشوقه و عمو به جای جای قصه و در کنار آنها بدون هیچ منطقی، نظم روایی داستان را کاملا بهم ریخته است و نمی توان استدلالی برای از بین بردن فاصله ی مردگان و زندگان در این نمایش پیدا کرد. از همین رو متن منطق روایی خود را از دست داده است و نمی توان تشخیص داد قصه از منظر دید چه کسی روایت می شود . 

باید پذیرفت تماشای چنین آثاری از حوصله ی مخاطب امروزی تئاتر بدلیل قرار گرفتن در جامعه ای مدرن، خارج است مگر آنکه کارگردان با نگاهی خلاقانه و از زاویه ای نو به بازتعریفی امروزی تر از آن دست یابد.

رضا بهنامی به عنوان کارگردان اثر در مواجهه با متن سعی دارد بر ایده متن چیره شود اما موفق نبودهاست حتی خود او به عنوان کارگردان نیز با شیوه اجرایی خود سردرگمی مخاطب را دو چندان می کند. در این نمایش که بازی ها رئالیستیست با طراحی صحنه ی اکسپرسیونیستی که سازه ایست در وسط صحنه و تداعی کننده بیسیم است، مواجه می شویم و از طرف دیگر اکسسواری که از نظر ساخت متریال و شکل کاربردی آنها یکدست نیستند؛ برخی واقعی هستند مانند تشت و قمقمه، برخی دیگر ساختگی و با چوب و قطعات پلاستیکی ساخته شده اند مانند بیسیم و برخی دیگر کاملا اغراق میز و غیرواقعی مانند تلفن مقوایی که از نظر بصری مخاطب را پس می زند. اما قلیانی که نیمی از آن هست و نیمی نیست به علت ایهام و معنایش شاید بهترین نوع آنها و در راستای اتمسفر کار باشد. این ناهمگونی نازیبا را حتی در طراحی لباس بازیگران نیز شاهد هستیم. برخی از لباسها طراحی شده اند و دارای المان های خاص و برخی صرفا لباسی است در راستای نقش.

هر چند متن و شالوده ی اثر، کار را برای کارگردان سخت کرده اما در هدایت تیم بازیگران و پردازش کاراکتر تا حدودی قابل قبول عمل کرده است. تقی نمایش با بازی سید علیرضا رئیسی که نقش اش را با بیخیالی خاص خود بازی می کند، این کاراکتر را دلنشین و قابل باور کرده است. بازی راحت آقای جمشید بهادری در نقش عمو به دل می نشیند. بهنامی که خود اصالتا هرمزگانی است تلاش داشته صرفا با لباسهای بومی و استفاده از تک کلمات بومی برای کاراکترها، جغرافیای کار را به هرمزگان نزدیک کند اما استایل، چهره و گاهی لحن مصنوعی برای ادای این عبارات بومی توسط بازیگران غیربومی چندان به مذاق مخاطب خوش نمی آید و به نوعی به خورد کار داده شده است. شاید اگر جغرافیای اصلی متن دست نخورده می ماند، همزاد پنداری بیشتری از مخاطب دریافت می کرد. 

از نکات مثبت این اثر می‌توان به طراحی نور مناسب اشاره کرد که در فضا سازی نمایش نقش موثری دارد و نیز موسیقی که در خدمت کار است اما لزومی برای حضور گروه موسیقی در سالن کوچک پلاتو دیده نمی شود زیرا با این کار تاکید را از بازی و صحنه به خود معطوف می کند. 

* منتقد تئاتر




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «دختر ساحل»

نگاهی به نمایش «دختر ساحل»

یادداشت کوروش سلمانی در مورد نمایش «دختر ساحل» به نویسندگی عبدالله ذاکری و کارگردانی ایوب رحیمی که در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان اجرا شد.

|

نگاهی به نمایش «دو نمایش با یک بلیت» به کارگردانی رضا آزاد دریایی

 خواستگاری و خرس، دو نمایش با یک بلیت
نگاهی به نمایش «دو نمایش با یک بلیت» به کارگردانی رضا آزاد دریایی

 خواستگاری و خرس، دو نمایش با یک بلیت

نسیبه جمشیدی شاهرودی؛* این روزها در رکود اجرای گروه های نمایشی باسابقه و دوری بازیگران حرفه ای تئاتر استان از صحنه، شاهد اجراهای پیدرپی پایان دوره ی موسسات و گروه های جوان و نوپای نمایشی هستیم. این بار رضا ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس)

رضا بهنامی: «وقت خوب مردن» اثری برای عشق به وطن است
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای (پارس)

رضا بهنامی: «وقت خوب مردن» اثری برای عشق به وطن است

رضا بهنامی کارگردان «وقت خوب مردن» می‌‌گوید: داستان نمایش درباره جوانی در شُرُف ازدواج با دختر عمویش است، اما عِرق به وطن نمی‌گذارد خاکش را در جبهه رها کند و برگردد.

|

برگزیدگان سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان معرفی شدند

برگزیدگان سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان معرفی شدند

آیین اختتامیه سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان برگزار شد و هیئت داوران، از بخش خیابانی نمایش‌های «باشد وقتی دیگر» به کارگردانی شیوا قاسمی و «به افق محل» به کارگردانی داوود رمضان‌زاده  و از بخش صحنه‌ای نمایش‌های «دختر ساحل» به کارگردانی ایوب رحیمی و «وقت خوب ...

|

با اجرای دو نمایش در روز آخر

بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان پایان یافت
با اجرای دو نمایش در روز آخر

بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان پایان یافت

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در هرمزگان، سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان از 30 آبان تا 2 آذر به دبیر حسین کریمی در بندرعباس در حال برگزاری است. در دومین  روز جشنواره چهارشنبه ۱ آذر؛ نمایش های "باشد وقتی ...

|

نظرات کاربران