در حال بارگذاری ...
  • برای جواد انصاری و قرنطینه اش

    قرنطینه عملیات ایزوله و محدود کردن اجباری به منظور جلوگیری از فراگیر شدن بیماری یا عامل خطرسازاست. قرنطینه به طور معمول در مورد انسان‌ها انجام می شود؛ چالش انسان معاصر برای رهایی از تنهایی خویش! اینبار سربازی در قرنطینه ...

     کوروش سلمانی: در اثر فوق به دنبال عامل پیش برنده داستان هستیم با تمام واکاوی و تلاش جواد انصاری برای إیجاد یک فضای چالش بر انگیز ما از ابتدای اثر به این موضوع پی می بریم که سرباز در درون خود جنگی مداوم را دارد و أفکار و ذهنیت های اوست که شکل درام را می سازد و به دنبال خلق رویداد های اثر است این برای مخاطب دلچسب نیست چرا که انچه ما تعلیق. ابهام و دغدغه برای درگیری ذهنی در اثر به دنبال ان هستیم  معکوس عمل میکند. ما اگر منولوگ پایانی اثر را هم حذف کنیم باز بازخورد اثر برای نتیجه گیری کاملا مشخص است.
    جواد انصاری تلاش می کند از هزار توی گفتار فلسفی که خوانده یا شنیده به یک ساخت درست برای پیشبرد اثرش برسد و راهکاری برای برخوردهای اجتماعی انسان ها بیرون بکشد و انسان را به جای غرق شدن در پیچیدگی های فلسفی به فهم اسان روابط و گفتمان های ساده سوق دهداما واقعیت این است که هدف از طرح موضوع برای مخاطب از منظر نویسنده اثر مشخص و معلوم نیست پرداخت به عشق و اینکه دوستت عاشق زنت باشد و نشانه ای برای تلنگر عشقی عمیق  کانون بحران شود و به قرنطینه شدن انسان مجهول و عریان ختم شود را می شد با وسواس بیشتری  نشان داد. انسان هایی که در این کانون زمزمه های روحی و روانی و توهمی خود را بازگو می کنند و سعی می کنند واقعیت های تلخ را به شیرینی سوق دهند نعشگی که انسان ها به دنبال ان هستند و حوادث و اتفاقات ناگوار این نعشگی را از انها می گیرد تا انسان به حرافی خیال پردازی و خواب پناه ببرد و در درون خود جنگی را به راه بیندازد و به دنبال   طرح نقشه ای برای پیروزی  است.
    اصل در این اجرا برباور پذیری بود که بازی ها از این اصل گاها فاصله می گرفت فریاد بلند برای این اثر سم مهلکی بود که بازیگران به اثر تزریق می کردند  و به اجرای آسیب می زدند. خالی بودن،عریان بودن، تهی بودن برای هدفی که نویسنده در ارایه آن ناقص عمل کرده بود را به سختی میشد تحمل کرد و سوالات بی پاسخی در ذهن بیننده شکل می گرفت؛ زیرا تاثیر جنگ یا سربازی در کالبد اثر به دو جفت پوتین ختم میشد و چند گفتگویی که بیشتر برای شعار و پزهای مدرنیته  ضدجنگی شبیه بود. اصلا در این اثر مساله ما جنگ و افیون کشنده انسانی ان هست یا خیر؟!
    تکلیف جواد انصاری با واقعیت های موجود جنگ در هر صورت مشخص نیست البته شاید تعمدی در این وسط باشد که خلاهای موجود در متن اجرا را به نکات تعمدی نمی رساند. موفقیت گروه اجرایی را در ارایه یک کار تجربی می بینم و اینکه مواضع ذهنی نویسنده کاملا با دغدغه های شخصی و بیرونی اش در ارتباط است. صداقت متن با تمام خلاها ی موجود و اینکه متن در قالب تفکر نویسنده بود را می پذیریم. این اثر برای اینکه بهتر در روزهای آتی به صحنه برود نیاز مبرمی به هماهنگی در اجرا دارد تا موفقیت بیشتری حاصل شود.




    مطالب مرتبط

    نقد و نظری بر نمایش «دعوت» به کارگردانی محمد سایبانی

این دعوت یا آن دعوت؟!
    نقد و نظری بر نمایش «دعوت» به کارگردانی محمد سایبانی

    این دعوت یا آن دعوت؟!

    یکی از همین روز و شب‌های هفته، اگر به پلاتو آفتابِ بندرعباس سر بزنید، می‌توانید در دو سانسِ ساعتِ17 و 21 از نمایش «دعوت»، نوشته غلامحسین ساعدی و با کارگردانی محمد سایبانی دیدن بکنید. این نمایش پیش‌تر نیز در همین سالن اجرا شده بود. دریا سایبانی و سارا شجاعی بازیگران این اثر ...

    |

    حسین کریمی خبر داد:

برگزاری برنامه‌های مختلف به مناسب روز جهانی تئاتر در هرمزگان
    حسین کریمی خبر داد:

    برگزاری برنامه‌های مختلف به مناسب روز جهانی تئاتر در هرمزگان

    رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان، ضمن تبریک روز جهانی تئاتر به همه فعالان عرصه نمایش در هرمزگان گفت: امسال همچون سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی به مناسب روز جهانی تئاتر توسط انجمن برنامه‌ریزی‌شده است.

    |

    گفت‌وگو با ام‌البنین جایباش،کارگردان نمایش برگزیده «پرانتز باز...» در جشنواره تئاتر دانش‌آموزی هرمزگان

تئاتر دانش‌آموزی می‌تواند درمان‌گر باشد
    گفت‌وگو با ام‌البنین جایباش،کارگردان نمایش برگزیده «پرانتز باز...» در جشنواره تئاتر دانش‌آموزی هرمزگان

    تئاتر دانش‌آموزی می‌تواند درمان‌گر باشد

    امسال برای دومین سالِ پیاپی اتفاق فرخنده‌ای در جشنواره تئاتر دانش‌آموزی استان هرمزگان و شهر بندرعباس افتاد. باز هم نمایشی به کارگردانی «ام‌البنین جایباش» توانست به عالی‌ترین سطح موفقیت در این جشنواره دست بیابد و جوایز اولِ بهترین کارگردانی، نویسندگی، موسیقی، بازیگری ...

    |

    نقد و نظری بر نمایش «دستگاه دهان‌دوزی» به کارگردانی خیام مویدی

یک لطیفه کوتاه با لب‌های دوخته
    نقد و نظری بر نمایش «دستگاه دهان‌دوزی» به کارگردانی خیام مویدی

    یک لطیفه کوتاه با لب‌های دوخته

    ایران تئاتر- احمدرضا حجارزاده؛ یکی از بهترین نمایش‌های در حال اجرا،که این روزها در استان هرمزگان و به طور مشخص، پلاتو آفتابِ شهر بندرعباس روی صحنه رفته، نمایشی است با نام «دستگاه دهان‌دوزی» به نویسندگی، ...

    |

    اجرای «خدای کشتار» تمدید شد

    اجرای «خدای کشتار» تمدید شد

    نمایش «خدای کشتار» به کارگردانی مهران محمودزاده دهبارزی و تهیه‌کنندگی فرید خرمی از ۷ آذرماه در پلاتو آفتاب بندرعباس بر روی صحنه رفته و قرار بود این نمایش تا ۱۹ آذر ادامه داشته باشد که به دلیل استقبال تماشاگران، اجرای نمایش «خدای کشتار» تا ۲۱ آذر ماه تمدید شد.

    |

    «خیانت» در بندرعباس

    «خیانت» در بندرعباس

    گروه تئاتر تارس نمایش«خیانت» را در فرهنگسرای طوبی بندرعباس به روی صحنه می‌برد.

    |

    «سرخ دم» در میناب به روی صحنه رفت

    «سرخ دم» در میناب به روی صحنه رفت

    نمایش «دم سرخ» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی محمد سلیمی از دهم تا پانزده آبان ماه در آمفی‌تئاتر مرحوم زارعی (بعثت قدیم) شهرستان میناب به روی صحنه می‌رود.

    |

    نظرات کاربران