در حال بارگذاری ...
محمدحمزوی:

کرونا، بیشترین آسیب به فرهنگ و هنر زد

مجری ،بازیگر تئاتر و تلویزیون گفت: کرونا وضعیت مالی هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده و سفره ۹۰ درصد هنرمندان هرمزگان را خالی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر و به نقل از خبرگزاری هرمزگان من محمد حمزوی اظهار کرد: ویروس کرونا بیشترین ضربه را به قشر هنرمندان وارد کرد به طوری که  در وضعیت همه گیری کرونا خبری از تولید اثر و اجرای آن نیست که این خود سبب رکود در هنر شد.

وی با بیان اینکه کرونا به فرهنگ و هنر آسیب زده است، اضافه کرد: زمانی که یک رکود بوجود می آید قطعا به فرهنگ و هنر جامعه آسیب وارد می شود که متاسفانه مسئولان برای حل این مشکل حتی برای نگاهداری فرهنگ و هنر کشور چاره اندیشی نکردند.

مجری و بازیگر تئاتر و تلویزیون ابراز کرد: ۲۱ سال مداوم به عنوان عضو کوچکی از خانواده هنر در کشور فعالیت می کنم، ولی متاسفانه هیچ امنیت شغلی برای هنرمند در نظر گرفته نمی‌شود. هنرمند برای خلق اثر هنری باید آرامش فکری و مالی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دور بودن از فضای برنامه های هنری تاثیر بلندمدتی بر کیفیت برنامه های فرهنگی استان هرمزگان می گذارد تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان بصورت حرفه ای  با اجرای تئاتر، کنسرت و .. کسب درآمد می کردند، در این شرایط کرونایی، بنده به عنوان  مجری حتی در یک برنامه نیزنتوانستم  حضورداشته باشم و این شرایط، وضعیت مالی هنرمندان را تحت تاثیر قرار داده و سفره ۹۰ درصد هنرمندان هرمزگان را خالی کرده است.

حمزوی سرخایی ادامه داد: این  آسیب جدی برای هنرمندی ست که شغل دوم ندارد و درآمدش فقط از طریق هنراست.

وی عنوان کرد: بسیاری در این بخش اسپانسر می شدند و سرمایه گذاری می کردند، کنسرت، جُنگ و رویداد های هنری برگزار می کردند که این دسته با گذر از شرایط کرونایی و پس از وقفه های طولانی قطعا با احتیاط بیشتری به جلو حرکت می کنند.

بازیگر تئاتر و تلویزیون ادامه داد: پس از عبور از این مرحله، سرمایه گذاری‌ که قبل از کرونا در زمینه فرهنگ و هنر انجام می‌شد با احتیاط بیشتری انجام می شود  و دست به عصا راه می رویم و دلیل آن این است که نمی دانیم شرایط مردم چگونه خواهد بود آیا مردم با وجود دور بودن از فرهنگ و هنر، شرایط استقبال از جنگ و کنسرت ها را دارند؟

وی در خصوص فعالیت های مجازی هنرمندان گفت: در موضوع فرهنگ و هنر، فعالیت های مجازی جوابگو نیست.

سالن تئاتر، کنسرت های موسیقی و اجرای زنده در مجازی بازخوردی ندارد.حمزوی سرخایی افزود: متاسفانه در کل کشور وضعیت هنر اینگونه است، آنطور که باید فعالیت مجازی خوبی در شرایط کرونایی ارائه نشده است.

وی بیان کرد: برنامه ای که همزمان با هفته فرهنگ و هنر در هرمزگان بصورت مجازی برگزار شد، بازخورد خوبی نداشت؛ تاثیر اجرای زنده به وفور بیشتر است.

وی در خصوص تاثیر تعطیلی فعالیت های حضوری هنرمندان در آینده فرهنگ و هنر هرمزگان خاطرنشان کرد: همانطور که مردم نیازمند غذا برای جسم خود هستند، نیازمند تقویت روح خود نیز هستند، روح انسان نیاز به فرهنگ و هنر دارد که اگر نباشد تاثیر جدی بر روان مردم هرمرگان وارد می شود.

 گفت و گو از: سودابه امامی




مطالب مرتبط

اجرای نمایش «چتری برای اسلاف» در بندرعباس

اجرای نمایش «چتری برای اسلاف» در بندرعباس

نمایش «چتری برای اسلاف»، کاری از گروه نمایشی لوار که از ۲ مهر در سالن تماشاخانه آفتاب بندرعباس به صحنه رفته است، تا دوازدهم همین ماه به اجرایش ادامه خواهد داد.

|

نظرات کاربران