در حال بارگذاری ...
یادداشت نویسنده نمایش« ١٨+» در مورد انگیزه نگارش این اثر

تنوع روایتی یک ضرورت برای تئاتر امروز هرمزگان است

پیرامون تئاتر و متون نمایشی میتوان صفحات و کتابهانوشت همانگونه که تکنولوژی امروز غالب کارهای ما را در بر گرفته و در کنار هر حرفه ، شغل و عملی رد پایی از ان هست

دغدغه امروز تئاتر هرمزگان بیشتر از هر مسأله ی نمایشنامه نویسی است تولید اثار نمایشی در ژانرهای مختلف هر چند اقتباسی میتواند پنجره ای را در تغیر و تنوع اثار تولیدی باز کند نمایش١٨+ با یک موضوع خاص سعی میکند از کلیشه های هر روزی متون نمایشی در هرمزگان خود را دور نگه دارد و در یک بستر اجتماعی منسوخ حرفهای امروزی را از نگاه ادمهای معمولی کوچه و بازار بیان کند داستانی که وام دار نمایش ستوان اینیشمور مارتین مک دو نا است تلاش میکند در بستر خود فرهنگ و روابط اجتماعی منطقه ای دورتر از منطقه متن اصلی را روایت کند 

تنوع روایتی یک ضرورت برای تئاتر امروز هرمزگان است و متن مارتین مک دونا این ظرفیت را داشت که یک موضوع با استفاده از ظرفیت محتوایی ایران و منطقه را در درون خود جای دهد 

معتقدیم که تئاتربرش هایی از وضعیت ها و موقعیت های مختلف زندگی انسانهاست بر همین اعتقاد روایت این نمایش شکل دراماتیک به خود گرفت و شخصیتها در یک رنج واقعی با همدیگر زندگی را دیالوگ کردند 

رنج و عذابی که ماهیت و بنیه آن چندان نمی تواند برای همه آدمها قابل پذیرش باشد خاصیت برخی از دردها و ورنجها و حتی خشونت ها همین است که فقط برای شخص مورد نظر ارزشمند و اثر گذار هستند و او میخواهد این وضعیت را به همه تزریق کند و وضعیت خودش را در موقعیت پیش امده بر همه احساسات و افکار دیگران غالب نشان دهدخشونت در ١٨+ با بهانه ای شروع میشود که دو بخش از نگاه قهر آمیز یک انسان را به پیرامون خود ترسیم میکند 

بخش اول خشونت کاربردی و بر اساس موقعیت شغلی فرد است و بخش دوم خشونت حسی و عاطفی که بر اساس باوری حسی شکل میگیرد 

البته در هر دو صورت قوه عقلانی فرد دخیل هستند منظر و نگاه بعدی در ١٨+ تحلیل های عامیانه شخصیت ها ی نمایش از اتفاقات پیرامون است راهکارهایی که گاها بوی روشنفکری صوری میدهد و مترادف با برخی احوالات روشنفکران امروزی است که فقط پوسته و جلدی از روشنفکری را یدک می کشند 

در این داستان روایت به گونه ایست که شخصیتها گاهی وقتها مطالب و نکته نظرات خود را بر أساس حرفهای بزرگان بیان میکنند و متوجه میشویم که حتی اسم و متن ان بزرگ را اشتباه می گویند و درک درستی از دیالوگ خود ندارند 

تحلیل های عامیانه در مورد قتل ،زندگی و روشنگری در بخش های مختلف اثر کاملا هویداست و اگاهانه اشتباهات فاحش ادمها را گوشزد میکند اشتباهاتی که فاجعه های بزرگی را از یک اتفاق سأده رقم میزند 

نمایش١٨+ تا چهارم بهمن ماه در پلاتو افتاب بندر عباس به روی صحنه رفت

کوروش سلمانی دهبارز




مطالب مرتبط

با معرفی آثار بخش صحنه‌ای

13 دی به جشنواره تئاتر «سردار آسمانی» راه یافت
با معرفی آثار بخش صحنه‌ای

13 دی به جشنواره تئاتر «سردار آسمانی» راه یافت

آثار برگزیده بخش صحنه‌ای دومین جشنواره ملی تئاتر «سردارآسمانی»، بزرگداشت یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی معرفی شدند و 13 دی به نویسندگی و کارگردانی کوروش سلمانی از هرمزگان به بخش نهایی ره یافت.

|

یادداشتی از کوروش سلمانی

تئاتر.بت.هنرمند
یادداشتی از کوروش سلمانی

تئاتر.بت.هنرمند

 در کتاب سرشت راستین انسان اثر اریک فروم اینگونه میخوانیم که بی‌‌روحی و بیهودگی بت در «عهد عتیق» چنین بیان شده است: «چشم‌‌هایی دارند و نمی‌‌بینند؛ گوش‌‌هایی دارند و نمی‌‌شنوند» و تا ...

|

نظرات کاربران