مهدی عطایی دریایی
برخی انحرافات بر نمایش و شبیهخوانی نگران کننده است
طی مراسمی از کتاب آیین، نمایش و شبیهخوانی در هرمزگان نوشته مهدی عطایی دریایی رونمایی شد
به گزارش تئاتر هرمزگان
عطایی دریایی، نویسنده کتاب آیین، نمایش و شبیهخوانی در هرمزگان عنوان کرد:
در این کتاب در بحث نمایش شبیهخوانی نگاه غالب مسائل اجتماعی بوده است
در این کتاب بحث تاریخی شبیهخوانی مطرح نیست، در این کتاب نگاهی به بررسی واقعه کربلا براساس موضوع هنر بوده و از واقعه تاریخی آن تفکیک میشود
تأثیری که واقعه کربلا بر هنرمندان و اندیشهورزان میگذارد بر هیچکس پوشیده نیست
هنرمندان متأثر از واقعه کربلا دست به خلق آثار میزنند و این تأثیر خود مفهومی مشخص و قابلتحلیل است
۳۰ مجلس شبیهخوانی از دیرباز شکلگرفته که به اجرا درمیآید،هیچیک از این ۳۰ مجلس ارتباط مستقیمی با رخداد تاریخی کربلا یکدیگر ندارند بلکه با تخیل، تحلیل و شرایط فرهنگی هر مرزوبوم شکلگرفته و آمیختهشده است
در مقدمه کتاب آورده شده است که موضوع شبیهخوانی یک بحث عام بوده که در ذهن، تعزیه را تداعی میکند درحالیکه تعزیه بخشی از شبیهخوانی را در برمیگیرد
تعزیه و نمایش شبیهخوانی یک دستاورد ایرانی است و از جایی به کشورمان منتقل نشده است، عنوان کرد: باید به خود ببالیم که این هنرنمایشی از آن کشورمان بوده است
شبیهخوانی نتیجه هنر تخیل هنرمندان و شهدا است،برجستهترین افراد در تحصیلات عالیه در خارج از کشور با مدرن شدن تعزیه مخالف هستند زیرا این موضوع لطمه به تعزیه میزند
حتی گرفتن میکروفن در تعزیه را بسیاری از افراد امری اشتباه قلمداد میکنند زیرا یک هنرمند تعزیه همچون نمایش باید با صدای رسا مطلب را به گوش شنونده برساند
موضوع نگرانکننده برخی انحرافات بر نمایش و شبیهخوانی است،ورود موسیقی سنج و دمام در شبیهخوانی امری غیرقابل درک است زیرا حفظ سنت و آئینها ارزش دارد
ساز میتواند هیجان را بر تعزیه بیفزاید اما به شکل سنتی باید به اجرا دربیاید، استفاده از سنج و دمام ضربه به این آئین سنتی در هرمزگان میزند
کسی با نوآوری مخالف نیست اما با جایگزینی مخالفیم زیرا به اصل موضوع و ریشه آن ضربه میزند