در حال بارگذاری ...

نشست پژوهشی فلسفه و تئاتر برگزار شد

نشست پژوهشی «فلسفه و تئاتر» به همت گروه تئاتر کارگاه بندرعباس و با حضور اساتید دانشگاه های کشور در مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد.

به گزارش تئاتر هرمزگان به نقل ازروابط عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان، سرپرست گروه تئاتر کارگاه اظهار داشت:  نشست پژوهشی "فلسفه و تئاتر" با حضور دکتر صادق رشیدی ،دکتر علی زارعی ، دکترعباس فضلی در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد.
مجید سرنی زاده گزارش این نشست را اینگونه شرح داد:

دکتر رشیدی استاد فلسفه هنر  در سخنرانی خود با عنوان "پاسخ تئاتر ایرانی در مواجهه با عقلانیت مدرن" با اشاره به ضعف بنیان های فلسفی در آثار نمایشی تولید شده در تاریخ تئاتر کشورمان، علت عدم توفیق تئاتر ایران در ایجاد یک جریان هنری منسجم را نبود زیربنای فلسفی دانستند.

دکتر رشیدی تئاتر ایران را رونوشتی از تئاتر غرب دانستند که فاقد بنیان های فلسفی تئاتر غرب است و پوسته ای است متشکل از تکنیکها و فنون نمایشی .ایشان عدم وجود گفتمان عقلانیت به معنای فلسفی آن و غلبه رویکرد اسطوره ای در بطن جامعه ایرانی را به عنوان بزرگترین چالش ها برای شکل گیری تئاتر ایرانی مطرح کردند.


دکتر علی زارعی استاد فلسفه معاصر در سخنرانی خود با عنوان " بی رحمی تئاتر و فلسفه " با اشاره به نظریات فوکو و دریدا و نیز ارجاع به نظریات آرتو پرداختن به امر ناممکن را به عنوان غنی ترین وضعیت بروز خلاقیت در هنر تاتر دانستند.

ایشان با اشاره به عبارات آرتو در کتاب " تئاتر بی رحمی" ، عریان نمودن کلمه و انسان و گریز تئاتر از ادبیات را همان پرداختن به امر ناممکن تعبیر نمودند. دکتر زارعی آرتو را به عنوان نظریه پردازی مطرح کردند که در جستجوی تئاتر فارغ از بازنمایی است و در پی تئاتری است که عین زندگی است نه بازنمودی از زندگی.
دکتر عباس فضلی استاد عرفان مولانا در سخنرانی خود با عنوان " دیلتای و هنر نمایش " ، با تاکید بر سه مفهوم " تجربه زیسته " ، " بیان تجربه " و " دریافت تجربه " و تشریح این سه مفهوم توصیفی از هنر نمایش در دیدگاه دیلتای ارائه نمود. ایشان اضافه کردند که هنگامی که " زیست جهان " ناشی از تجربه زیسته  توسط دیگری درک و دریافت می شود ، دیگری نیز وارد زیست جهان شده و در وضعیتی متغیر از پیش از آن قرار میگیرد و به نوعی تجربه جدید دست می یابد.

این نشست بخشی از پروژه ملی " تئاتر را باید به آتش کشید" است که به عنوان یکی از دوازده پروژه برگزیده مرکز مطالعات اجرایی قشقایی از تاریخ 26 اردیبهشت لغایت 11 خرداد در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.      




نظرات کاربران