در حال بارگذاری ...
هجدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

یک اثر از هرمزگان در میان آثار منتخب برای مرحله ارزیابی اجرایی

نمایش کابوس نامه اهل هوا به نویسندگی و کارگردانی علیرضا داوری از هرمزگان منتخب برای حضور در مرحله ارزیابی اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر هرمزگان “به نقل از روابط عمومی اداره کل هنر‌های نمایشی، هیئت انتخاب متون بخش «نمایش‌های تخت حوضی» متشکل از هنگامه مفید، محمدحسین ناصربخت و ابراهیم گله دارزاده پس از مطالعه و ارزیابی ۱۱۵ متن نمایشی متقاضی حضور در بخش«استادعلی نصیریان» در دو بخش «آزاد» و «ویژه» (با موضوع نمایش‌های مبتنی بر آثار نظامی گنجوی)، ۵۳ اثر نمایشی منتخب برای مرحله ارزیابی شدند . نمایش کابوس نامه اهل هوا به نویسندگی و کارگردانی علیرضا داوری از هرمزگان منتخب برای حضور در مرحله ارزیابی اجرایی هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی شد.

علیرضا داوری نویسنده و کارگردان وسرپرست گروه تئاترآینه جنوب در گفت وگو باهروتا درباره فعالیت های جدیدش گفت : این نمایش با محوریت اسطوره ها و افسانه های فولکلورهرمزگانی نوشته شده

این نمایشنامه نویس در ادامه به اثر  اقتباسی خود از رمان ترس و لرز دکتر غلامحسین ساعدی به عنوان برنامه اجرایی خود اشاره کرد و گفت :نام این نمایش نامه کابوس نامه اهل هوا است و نظریه نفوذ پسا استعماری ادوارد سعید را در نوشتن متن مد نظر داشتم.از دیدگاه شرق شناسانه پسااستعماری ادوارد سعید، برخی از افسانه های جنوب رنگ و بوی استعماری دارند و بر اساس نظر استعمارگران به فرهنگ هرمزگان تزریق شده اند و هدف آن هم چپاول ثروت های خطه و دریای جنوب ایران است. این نمایشنامه نگاه انتقادی به این باورهای مردم دارد که به جای حل عقلانی و علمی برخی از مسائل می روند با اتکا به این آیین های جعل و قبیله ای مسئله را حل می کنند و این رویه باعث عقب ماندگی است. این نمایش با همکاری گروهی از بازیگران باسابقه و پیشکسوت هرمزگان در حال آماده سازی برای صحنه است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران