در حال بارگذاری ...
با آثاری از نظر، زلاله، دختلوک و کنیز احمد در نخستین شماره؛

ویژه‌نامه کانون منتقدان هرمزگان منتشر شد

شماره اول ویژه‌نامه کانون منتقدان استان هرمزگان با تحلیل نمایش «کِشند سرخ،کُشند عشق» به کارگردانی گلنساء زارعی همراه با آثاری از زلاله، نظر، مسافر، دختلوک،کنیز احمد، سه مار و بلوک بنفش منتشر شد.

به گزارش تئاتر هرمزگان به نقل از روابط‌عمومی انجمن نمایش استان، نخستین شماره از ویژه‌نامه کانون منتقدان این استان، پرونده نقد و بررسی خود را به نمایش «کِشند سرخ،کُشند عشق» با نویسندگی و کارگردانی گلنساء زارعی اختصاص داد. این اثر نمایشی در تاریخ 19 مهرماه سال گذشته با بازی شیما اکبری، سمیره دیناری و ماشاالله ناظری در پلاتو آفتاب بندرعباس و در 26 آبان‌ماه و نخستین روز از سی‌اُمین جشنواره تئاتر هرمزگان اجرا شده بود که تقدیر کارگردانی و بازیگری سوم مشترک را برای شیما اکبری به ارمغان آورد.

نمایش «کِشند سرخ...» به معضل آلودگی‌های محیط زیست از جمله ورود فاضلاب‌ها و آلودگی‌ها به آب دریا و آلودگی‌های خلق‌وخویی در خانواده می‌پردازد.

در این ویژه‌نامه، جمعی از منتقدان و صاحب‌نظران عرصه تئاتر استان هرمزگان، به بررسی عناصر و اجزای مختلف نمایش «کِشند سرخ...» از جمله متن،کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه و لباس، موسیقی و جلوه‌های شنیداری و سبک اجرایی اثر پرداخته‌اند.

در بخشی از شماره اول ویژه‌نامه کانون منتقدان استان هرمزگان، درباره «کِشند سرخ...» می‌خوانید:«یکی از ویژگی‌های بارز متن استفاده از نمادهاست؛ به طوری که در قسمت‌هایی از آن با تزاحم نمادها روبه‌رو می‌شویم. خصوصاً وقتی تاکید بر عشق می‌شود این نمادزدگی بیرون می‌زند و اغراق می‌گیرد که اگر تعدیلی بین نمادهای مربوط به آسیب‌های زیست‌محیطی و رابطه زن و مرد ایجاد می‌شد،کمک بیش‌تری به چهارچوب اثر می‌نمود. در توضیح نمادها اولین عاملی که به چشم می‌آید رنگ‌هاست. قرمز رنگ اصلی و بدون آمیختگی در کنار مشکی خنثی بر نقش دو زن پوشین شده است. سادگی و صراحت این دو کنتراست رنگی جدای از تاکیدی شهوانی که در ظاهر به نظر می‌آید، بیانگر اعتراضی بدون واهمه در نقش زنان است که رنگ لباس‌شان در تقابل یکدیگر است. احساس در قالب اعتراض در تقابل مرد آبی ـ نارنجی‌پوش که نقشی منطقی و مصلحتی را در پیشبرد نقش پذیرفته است، برحقی ظاهری را به زنان عصیانگر و شاکی نمایش می‌بخشد. زن دوم در مقابل نقش گندم، صدای ذهن منطقی اوست که وقتی کنار مرد قرار می‌گیرد، رنگ احساسی زن درون مرد را به خود می‌پذیرد».

گفتنی است ویژه‌نامه شماره یک کانون منتقدان هرمزگان، در 26 صفحه و به همت انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان گردآوری و منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند فایل pdf این ویژه‌نامه را از پایان این مطلب دریافت کنند.




نظرات کاربران