در حال بارگذاری ...

«موغلی پنا» به بهبهان می رود

نمایش «موغلی پنا» از هرمزگان به سومین جشنواره منطقه‌ای نمایش‌های آیینی و سنتی ارغون استان خوزستان که در شهرستان بهبهان برگزار می‌شود راه یافت.

به گزارش تئاتر هرمزگان، نمایش «موغلی پنا» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا داوری از گروه تئاتر آینه پیش از این در سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفته است که مورد توجه تماشاگران و منتقدین جشنواره قرار گرفت.

 

در این نمایش سارا توکلی، فتحیه بقایی، سیما پورسالاری، عاطفه مسجدی، مریم سالاری نسب، فهیمه فرهانی، معصومه قدرتی و سعیده زارعی ایفای نقش می کنند.

سومین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ارغون به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، انجمن هنرهای نمایشی شعبه خوزستان و شورای راهبردی تئاتر استان با همکاری کانون نمایش‌های آئینی و سنتی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران به صورت منطقه‌ای با حضور استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان در شهرستان بهبهان برگزار خواهد شد. 

 

این جشنواره به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب پژوهشی جهت بررسی آیین‌ها و رسوم منطقه جنوب کشور در نمایش‌های ایرانی و بهره بردن از این دستاوردها برای احیاء، معرفی و ثبت آیین‌ها و رسوم نمایشی منطقه جنوب ایران، سومین جشنواره منطقه‌ای نمایش‌های آئینی و سنتی ارغون در چهار بخش برگزار می‌‌شود. 

 

بخش اول جشنواره ویژه نمایش‌های صحنه‌ای آیینی و سنتی است و نمایش‌هایی که برگرفته از پژوهش در آئین‌ها و رسوم منطقه جنوب ایران با الهام از تکنیک‌های نمایش‌های آیینی و سنتی و نمایش ایرانی تولید شده باشند می‌توانند متقاضی حضور در این بخش باشند. 

 

بخش دوم ویژه معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی است که به جهت شناسایی، حفظ و احیای معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی منطقه جنوب ایران که قابلیت اجرا در فضای باز را دارند، پیشنهادات ارائه شده در دو گروه آیین‌ها و نمایش‌های میدانی و بازی‌های قهوه‌خانه‌ای اجرا خواهند شد. 

 

بخش سوم هم شامل نقالی و روایت‌های ملی و بومی است و به نمایش‌هایی اختصاص دارد که با طرح قصه‌های ملی و بومی منطقه جنوب کشور با موضوع آزاد در قالب گونه‌های مختلف نقل سنتی به معاصرسازی الگوهای کهن و منطقه جنوب کشور می‌پردازند. 

 

بخش چهارم این جشنواره ویژه سمینار پژوهشی جشنواره است که حول محورهای ذیل برگزار خواهد شد، مطالعه آیین‌های ناشناخته یا کمتر شناخته شده استان‌های تحت پوشش جشنواره، بررسی نشانه‌شناختی و مردم‌شناختی آیین‌ها و مراسم‌ها، نقش و تاثیر حضور زنان در آیین‌ها و سنن، بررسی شاهنامه‌خوانی بومی استان‌های تحت پوشش جشنواره، طبیعت و آیین‌ها و تاثیر این دو بر هم نقش مهاجران در شکل‌گیری و توسعه آیین‌های سوگ و سور در جنوب ایران. 

 

 




نظرات کاربران