در حال بارگذاری ...

پژوهشگر هرمزگانی در کنار شکسپیرشناسان جهان سخنرانی کرد

مجید سرنی زاده پژوهشگر ایرانی در سومین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی انجمن شکسپیر آسیا در پنل شکسپیر و اجراهای میان فرهنگی در دانشگاه ملی فیلیپین سخنرانی کرد.

به گزارش تئاتر هرمزگان، مجید سرنی زاده کارگردان، نویسنده، بازیگر و پژوهشگر تئاتر اهل بندرعباس مقاله‌ای با عنوان «چارچوبی برای اجرای نمایشنامه‌های شکسپیر بر مبنای تحلیل عرفانی داستان‌های مثنوی مولانا» را در سومین دوسالانه بین‌المللی انجمن شکسپیر آسیا، مرکز هنر معاصر مانیل کشور فیلیپین ارائه کرد.

سرنی زاده ارائه مقاله خود را با طرح دغدغه تولید تئاتر از نمایشنامه‌های کلاسیک و با رنگ بوی شرقی و ایرانی آغاز کرد و در ادامه بر اقتباس‌هایی که نه‌فقط لباس و آئین ایرانی دارند بلکه ذاتا بر مبنای اندیشه‌ها و فلسفه ایرانی شکل می‌گیرند تاکید کرد.

 

نقطه آغاز مطالعه تطبیقی‌اش را از داستان‌های مثنوی مولانا که در آن‌ها نظریه «وحدت وجود» مبنای تفسیر و تحلیل داستان است دانست.

 

سپس به‌صورت مختصر به تشریح نظریه «وحدت وجود » پرداخت که در آن‌همه عناصر هستی جلوه و نمودی از یک عنصر هستند و ازاین‌جهت دارای وحدت می‌باشند و در ادامه گفت: تحلیلی که برای برخی داستان‌های مثنوی با نگاه به نظریه فلسفی» وحدت وجود » ارائه می‌شود این است که همه شخصیت‌های داستان دارای وحدت هستند؛ به‌عبارت‌دیگر همه شخصیت‌های داستان درواقع یک شخصیت هستند، ما در داستان با یک شخصیت روبرو هستیم که جلوه‌های متفاوتی از آن را می‌بینیم.

پژوهشگر هرمزگانی ایده خود را برای تفسیر و تحلیل نمایشنامه مکبث مبتنی بر « وحدت وجود » به‌ویژه از منظر روانشناسی منجر به این نتیجه دانست که: همه شخصیت‌های نمایشنامه «مکبث» ابعادی از وجود یک نفر خواهند بود، همه آدم‌های نمایش جلوه‌هایی از یک شخصیت واحد می‌شوند و بالطبع همه آن‌ها ابعادی از وجود «مکبث» هستند.

 

او نمایش عروسکی مکبث به کارگردانی مجید بشکال که بر اساس همین تحلیل در گروه تئاتر کارگاه  بندرعباس تولیدشده را به‌عنوان یک نمونه عملی مطرح کرد.

 

در پایان یکی از پیشنهادها برای تولید اجراهایی شرقی از نمایشنامه‌های شکسپیر را این دانست که اثر را مبتنی بر نظریات فلسفی و عرفانی و اندیشه ورزانه شرقی تحلیل کنیم و از طریق تطبیق این نظریات و نمونه‌های ادبی موجود در فرهنگ شرقی، اجرای جدیدی را تولید کنیم که ویژگی‌های ذاتا شرقی و ایرانی داشته باشد.

 

مجید سرنی زاده پس از پایان سخنرانی‌اش به پرسش‌های اساتیدی از دانشگاه‌های ژاپن، فیلیپین، آمریکا، آلمان و ... در پنل حضور داشتند پاسخ گفت.

 




نظرات کاربران