در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان هرمزگان :

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی می تواند بین المللی شود

به گزارش تئاتر هرمزگان، علیرضا درویش نژاد دبیر یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی با اشاره به اینکه جشنواره وارد دهه دوم خود شده است گفت: از 10 سال گذشته تا به امروز فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشتیم و امروز شاید به هدف مطلوب نرسیدیم اما مسیری را آغاز کرده ایم که برای همه قابل لمس و درک است و دیگران نیز می توانند ادامه دهنده آن باشند.

 مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان هرمزگان استقبال مردم را از جشنواره چشمگیر دانست و گفت: امروز مردم نگاهشان به این جشنواره مثبت است و جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی جزو مطالبات مردم قرار گرفته است. شاید در سال های اول توجه مردم کافی نبود اما الان نیازمندی مردم جامعه محسوب می شود و همین جریان سازی برای ما بسیار ارزشمند است.

او افزود الان جشنواره در سبد فرهنگی و هنری خانواده ها جا افتاده است و اگر ما نخواهیم برگزار کنیم مردم از ما پاسخ می خواهند و به دنبالش هستند.

درویش نژاد یکی از دلایل استقبال مردم از جشنواره را اختصاص آن به کودک و نوجوان دانست و افزود: من خیلی خوشحال می شوم وقتی می بینم بچه ها از مدارس می آیند و نمایش ها را با لذت تماشا می کنند.

او تصریح کرد این جشنواره راه خود را پیدا کرده است و همین موضوع مسئولیت ما را دوچندان می کند، چرا که یک سیره مذهبی باید ارائه شود. منابع و روایات ارائه شده باید عاری از خرافه باشد و مستندات قوی داشته باشد چرا که ما می خواهیم اندیشه دینی را در قالب نمایش به رده های سنی پایه ارائه کنیم و این مسئولیت حساسی است، مانند دارو است اگر اشتباه تزریق شود نتیجه معکوس خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: جشنواره رضوی موضوعی است و ما تلاش داریم دید کودک و نوجوان را به امام رضا باز تر و گسترده تر کنیم که ایشان را تنها با نام ضامن آهو نشناسند. امام رضا ضامن اندیشه ها است.نگاه کودک و نوجوان باید به اما رضا علمی تر و گسترده تر شود.

 درویش نژاد هدف از انتقال اجرای بخش خیابانی به شهرستان میناب را تمرکز زدایی از مرکز استان اعلام کرد وگفت: در چهارچوب سیاست های وزیر فرهنگ و ارشاد که عدالت و توازن فرهنگی باید رعایت شود ما تلاش می کنیم که همه مردم استان بتوانند از رویداد های فرهنگی بهره مند شوند و در هر شهری متناسب با جغرافیای فرهنگی خودش در رویدادهای فرهنگی و هنری دخیل می کنیم.

او افزود: میناب شاخص هایی دارد که می تواند میزبان خوبی برای اجراهای خیابانی باشد ومردم اسقبال خوبی کرده اند و از سال های آینده هم بخش خیابانی آنجا اجرا می شود.

درویش نژاد به اهمیت بخش نمایشنامه نویسی در این جشنواره اشاره کرد وگفت: یکی از مشکلات در حوزه نمایشنامه نویسی عدم وجود نمایشنامه های خوب موضوعی و مذهبی است به تعداد کافی است. باید نویسنده ها بتوانند با استفاده از مستندات و متون صحیح، نمایشنامه های خوبی در حوزه مذهبی ارائه بدهند و این رویداد نیازمند زیر ساخت های علمی و پؤوهشی است. ما هنوز در ابتدای راه هستیم اما نگاهمان به سمتی است که در این جشنواره نمایشنامه های مذهبی علمی و جذاب تولید شود.

دبیر یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی  افق های آینده این جشنواره را بین المللی توصیف کرد و گفت: هدف ما این است که وقتی جشنواره به قوت و استحکام کافی برسد هنرمندان حوزه رضوی را در عرصه های بین الملل مطرح کنیم وداشته هایمان را در آنسوی مرزها عرضه کنیم تا هم فرهنگ ناب ایرانی و رضوی معرفی شود و هم اقتصاد و معیشت هنر تئاتر نیز از همین طریق تقویت شود، این جشنواره قابلیت جهانی شدن را دارد.

یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی در بخش صحنه‌ای و عروسکی در بندرعباس و بخش خیابانی در میناب از ۱۹ الی ۲۲ آذرماه  برگزار می‌شود.




نظرات کاربران